Ciągnik akumulatorowy GAD-2

GAD 2

Ciągnik akumulatorowy GAD-2 jest maszyną wyposażoną w innowacyjny, bezemisyjny napęd hydrauliczno-akumulatorowy. Ciągnik składa się z maksymalnie czterech hydraulicznych modułów napędowych. Napęd realizowany jest za pomocą trójfazowego synchronicznego bezszczotkowego silnika elektrycznego z magnesami trwałymi zasilanego przez falownik z baterii akumulatorów oraz przekładni hydrostatycznej pracującej w układzie zamkniętym. Agregat hydrauliczny napędza wolnoobrotowe silniki hydrauliczne modułów napędowych. Przeniesienie momentu z silników hydraulicznych na tor kolejki realizowane jest za pomocą sprzężenia ciernego kół napędowych z listwą cierną toru lub sprzężenia kształtowego kół zębatych z listwą zębatą toru.

Ciągnik przewidziany jest do przewozu ludzi na nachyleniach do ± 25° oraz transportu ładunków na nachyleniach do ± 30°. Może się poruszać po trasach podwieszonych ciernych typu dopuszczonego (na bazie dwuteownika I155) już istniejących i stosowanych w kopalniach lub dedykowanej trasie zębatkowej. Do łączenia trasy zębatkowej z trasą cierną stosowane są specjalne szyny zmiany napędu. Przejście z napędu ciernego na zębaty i odwrotnie odbywa się automatycznie.

Bezemisyjny ciągnik jest rozwiązaniem, które znacząco przyczynia się do zwiększenia efektywności, bezpieczeństwa i komfortu pracy przy przewozie ludzi oraz przy transportowaniu ciężkich i wielkogabarytowych urządzeń.

Główne zalety ciągnika hydrauliczno-akumulatorowego:

  • napęd akumulatorowy, na bazie nowej generacji ogniw litowo-polimerowych, bezemisyjnych, budowy zamkniętej o dużej gęstości energii, dzięki któremu eliminuje się emisję spalin i redukuje się ilość wydzielanego ciepła,
  • możliwość poruszania się po trasie zębatkowej, co zwiększa siłę uciągu ciągnika,
  • sprawdzony i elastyczny układ hydrauliczny,
  • zaawansowany technicznie układ sterowania wraz z rozbudowanym systemem kontroli i zabezpieczeń pracy podzespołów.

Ciągnik akumulatorowy GAD-2 przystosowany jest do ładowania akumulatorów ze specjalnie skonstruowanej do tego celu ładowarki MŁ-2 o mocy 50 kVA na napięcie 500 V lub 1000 V.

Charakterystyka techniczna
Siła pociągowa kół ciernych – max. dla 4 wózków napędowych 80kN
Siła pociągowa kół zębatych – max. dla 4 wózków napędowych 100kN
Prędkość z napędem ciernym max. 2m/s
Prędkość z napędem zębatkowym max. 1,6m/s
Długość ciągnika z czterema napędami 17,9m
Wysokość mierzona od szyny jezdnej 1,36m
Szerokość 1,06m
Masa ciągnika z czterema napędami 10 t
Dopuszczalna temperatura w wyrobiskach pracy ciągnika +5°C do +35°C
Prędkość znamionowa silnika elektrycznego 1500 obr/min
Moc znamionowa silnika elektrycznego agregatu 55kW
Napięcie znamionowe baterii 500V DC
Pojemność baterii 150kWh

Wyrób ten został wyprodukowany pod nadzorem procedur ustanowionych w ramach systemu zarządzania zgodnego z normą ISO 9001 oraz PN-N-18001:2004 certyfikowanego przez Biuro Certyfikacji Systemów Zarządzania Polskiego Rejestru Statków S.A..

Certyfikat Polskiego Rejestru Statków S.A.. numer NC-2174

Certyfikat Vacat Certyfikat Instytutu Spawalnictwa

Nasi partnerzy