Ciągnik akumulatorowy GAD-2 jest maszyną wyposażoną w innowacyjny, bezemisyjny napęd hydrauliczno-akumulatorowy. Ciągnik składa się z maksymalnie czterech hydraulicznych modułów napędowych. Napęd realizowany jest za pomocą trójfazowego synchronicznego bezszczotkowego silnika elektrycznego z magnesami trwałymi zasilanego przez falownik z baterii akumulatorów oraz przekładni hydrostatycznej pracującej w układzie zamkniętym. Agregat hydrauliczny napędza wolnoobrotowe silniki hydrauliczne modułów napędowych. Przeniesienie momentu z silników hydraulicznych na tor kolejki realizowane jest za pomocą sprzężenia ciernego kół napędowych z listwą cierną toru lub sprzężenia kształtowego kół zębatych z listwą zębatą toru.
Ciągnik przewidziany jest do przewozu ludzi na nachyleniach do ± 25° oraz transportu ładunków na nachyleniach do ± 30°. Może się poruszać po trasach podwieszonych ciernych typu dopuszczonego (na bazie dwuteownika I155) już istniejących i stosowanych w kopalniach lub dedykowanej trasie zębatkowej. Do łączenia trasy zębatkowej z trasą cierną stosowane są specjalne szyny zmiany napędu. Przejście z napędu ciernego na zębaty i odwrotnie odbywa się automatycznie.
Bezemisyjny ciągnik jest rozwiązaniem, które znacząco przyczynia się do zwiększenia efektywności, bezpieczeństwa i komfortu pracy przy przewozie ludzi oraz przy transportowaniu ciężkich i wielkogabarytowych urządzeń.
Główne zalety ciągnika hydrauliczno-akumulatorowego:
Ciągnik akumulatorowy GAD-2 przystosowany jest do ładowania akumulatorów ze specjalnie skonstruowanej do tego celu ładowarki MŁ-2 o mocy 50 kVA na napięcie 500 V lub 1000 V.
Siła pociągowa kół ciernych – max. dla 4 wózków napędowych | 80kN |
Siła pociągowa kół zębatych – max. dla 4 wózków napędowych | 100kN |
Prędkość z napędem ciernym | max. 2m/s |
Prędkość z napędem zębatkowym | max. 1,6m/s |
Długość ciągnika z czterema napędami | 17,9m |
Wysokość mierzona od szyny jezdnej | 1,36m |
Szerokość | 1,06m |
Masa ciągnika z czterema napędami | 10 t |
Dopuszczalna temperatura w wyrobiskach pracy ciągnika | +5°C do +35°C |
Prędkość znamionowa silnika elektrycznego | 1500 obr/min |
Moc znamionowa silnika elektrycznego agregatu | 55kW |
Napięcie znamionowe baterii | 500V DC |
Pojemność baterii | 150kWh |
Wyrób ten został wyprodukowany pod nadzorem procedur ustanowionych w ramach systemu zarządzania zgodnego z normą ISO 9001 oraz PN-N-18001:2004 certyfikowanego przez Biuro Certyfikacji Systemów Zarządzania Polskiego Rejestru Statków S.A..
Certyfikat Polskiego Rejestru Statków S.A.. numer NC-2174